Între pictorialism si avangarda

A3 copy

Expozitie de fotografie poloneza la Muzeul de Arta Cluj-Napoca

Miercuri, 6 iulie, ora 18.30, la Muzeul de Arta Cluj-Napoca, Piata Unirii nr. 30, va avea loc vernisajul expozitiei de fotografie Între pictorialism si avangarda, cu lucrari realizate de Fortunata Obrapalska, una dintre cele mai importante figuri în fotografia poloneza în prima jumatate a secolului al XX-lea.

Proiectul este realizat în cadrul Programului Cultural al Presedintiei Poloniei în Consiliul Uniunii Europene (iulie-decembrie 2011).

Organizatori: Administratia Regionala a Voievodatului Malopolska, Muzeul de Istoria Fotografiei „Walery Rzewuski” din Cracovia, Muzeul de Arta Cluj-Napoca, Institutul Polonez din Bucuresti, Ambasada Poloniei la Bucuresti, Consiliul Juedetean Cluj.

Expozitia, provenita din colectiile Muzeului de Istoria Fotografiei „Walery Rzewuski” din Cracovia, se desfasoara în perioada 6 iulie-8 august 2011. Curatorul expozitiei si autorul textelor din mini-catalogul expozitiei, editat în versiune trilingva (româna, engleza si polona) este Monika Kozien.

La vernisaj vor vorbi ambasadorul Poloniei la Bucuresti, Marek Szczygiel si Witold Latusek, membru în Consiliul de Administratie Regionala al Voievodatului Malopolska precum si directorul Muzeului de Arta Cluj-Napoca, Calin Stegerean. Din partea Institutului Polonez din Bucuresti va participa Natalia Mosor, director adjunct.

Fortunata Obrapalska s-a nascut în anul 1909, la Wlodzimierz Wolynski. Se va înscrie la Academia de Arte Frumoase din Varsovia pe care, însa, este nevoita sa o abandoneze din considerente financiare, pentru a urma Facultatea de Chimie a Universitatii „Stefan Batory” din Vilnius. În anul 1935 se casatoreste cu Zygmunt Obrapalski. Devine interesata de fotografie de la jumatatea anilor ’30. Înainte de razboi îl cunoaste pe Jan Bulhak, cel care crease „fotografia patriei” si care o va influenta în mod semnificativ. Lucrarile din prima perioada vor fi realizate în perspectiva realista, cu particularitati specifice pictorialismului.

Dupa al doilea razboi mondial, sotii Obrapalski se vor muta la Poznan, unde vor înfiinta un cerc de fotografie. Fortunata Obrapalska se va distinge în cadrul cercului prin talent, aspect demonstrat si de participarile la numeroase expozitii importante, precum si numarul mare de premii obtinute. În afara activitatii artistice, Obrapalska colabora si cu colegiul de redactie al „Lumii Fotografiei”, prima revista de fotografie, aparuta dupa razboi. Era de asemenea membru în Consiliul de Administratie al Asociatiei Iubitorilor de Fotografie si secretar în Consiliul Central de Administratie al Asociatiei Fotografilor din Polonia.

La sfârsitul anilor ’40, artista începe sa realizeze acele lucrari care au plasat-o printre cei mai remarcabili reprezentanti ai avangardei poloneze în fotografie. Ciclul de fotografii Dyfuzja w cieczy (Difuziune în lichid), surprinde fenomenul de amestecare a doua lichide de culori contrastante – apa si tusul, fara a fi, însa, vorba despre documentare stiintifica. În a doua jumatate a anilor ’50, artista revine pentru scurt timp la reflectiile asupra materiei si îmbinarea stiintei cu suprarealismul. Au luat nastere atunci compozitii care înfatisau o microlume la scara macro.
 
Cele doua perioade au fost separate de realismul socialist, la care Fortunata Obrapalska va adera, reusind însa sa evite propaganda ieftina. Fotografiile sale de la începutul anilor ’50 sunt caracterizate de un înalt nivel artistic. Abordarile ei sunt novatoare, foarte îndraznet realizate, în care, de cele mai multe ori, sunt folosite tehnici speciale (pseudosolarizarea, duplicarea negativului pe hârtie).

Activitatea fotografica a F. Obrapalska va fi dominata în perioada sa finala de fotografia de natura, la începutul anilor ’50, artista realizând astfel de fotografii îndeosebi pentru Academia Agricola din Poznan. Fiecare lucrare are o valoare artistica semnificativa.
Artista a fost nevoita sa renunte destul de devreme la experimentele tehnice care o preocupau, unul dintre motivele importante care au determinat-o sa renunte la fotografie fiind sensibilitatea la substantele chimice. Dupa o perioada în care a fost uitata, cele câteva evenimente din ultimii ani – doua expozitii individuale la Poznan si Cracovia, dar si expozitiile de la Galeria Starmach din Cracovia si Galeria Zacheta din Varsovia demonstreaza ca interesul fata de Fortunata Obrapalska a crescut.