Galeria Plan B, Cluj: Alexandra Croitoru/Nu uita ca esti artist!

Nu uita ca esti artist! 

Alexandra Croitoru

Proiectia filmului The Cabbage Process va fi insotita de o interventie pe fatada Fabricii de Pensule – un faimos aforism atribuit lui Constantin Brancusi realizat de studenti ai Universitatii de Arta si Design Cluj: "Nu uita ca esti artist! Nu-ti fie teama de nimic! Vei razbi! Sa creezi ca un zeu, sa poruncesti ca un rege, sa muncesti ca un sclav!" 

The Cabbage Process

Noroc cu varza! Noroc cu Nea Aurica, un om cu adevarat de aur (chiar daca un aur diminutivat)! 

Cum pot fi impacate, ce au in comun Arta si Varza, Universitatea de Arta si invatarea artei murale (bisericesti)? Traditia. Traditia insasi este o varza: foaie peste foaie, strat de pictura peste strat de pictura, de fiecare data a fresco, Canon. Nimic peiorativ in asta: macar daca ne-am ingriji de arta asa cum se ingrijeste Nea Aurica de varza celorlalti, in mod strict, cu pricepere, an dupa an, respectand si mentinand vii retete si proceduri milenare. Un adevarat Mester, mai artist poate, conform vechii acceptiuni tocmai aici in vigoare, decat tinerii ucenici.

Pictura murala sau pictura, arta murata? „Procesul de murare a verzei” (The Cabbage Process) este insusi procesul eternitatii, modelul traditiei. Niciun zvon al actualitatii nu patrunde pana in acest loc izolat, aproape cultual, mistic, al transmiterii retetelor Artei Murate. Universitatea de Arta este un loc izolat in care se transmit secretele Verzei, ale Sarmalei care intruchipeaza insasi Traditia.

Nea Aurica opereaza, adica isi transmite Secretele, sub privirea modelelor artei occidental-universale. Si desi din cand in cand, mai mult zambind, ne vine sa radem, filmul Alexandrei Croitoru este doar indirect critic: doar in masura in care situatia pe care o intruchipeaza, departe de lume, Scoala de Arta nu este o situatie aparte, ci o situatie generala, a noastra a tuturor, in prezentul nostru strict deja cronic.

Nu traim noi oare, cu totii, de cele mai multe ori fara nicio legatura cu viata, cu istoria, cu epoca, feriti de noi insine de ziduri si de ecrane pline cu tot felul de iconuri si de icoane ? Nu ne umplem noi, ca pe niste sarmale, vietile trudind la perpetuarea, la tinerea in viata, in schimbul vietii noastre, a unor simboluri, a unor reprezentari, a unor conventii, a unor clisee in care de mult nu mai credem, in care nu am crezut, nu am fi avut cum sa credem? Nu pictam noi zilnic, cu vietile noastre, pe ziduri sau pe ecrane, Vietile Sfintilor, care nu pot fi zugravite oricum, Doamne fereste, ci doar ascetic, spiritual, „pneumatic”?

Banchetul final din trapeza Universitatii de Arta ne infatiseaza viata de secta, secreta, pe care ne formam s-o ducem cu totii in societate, Societatea-Scoala a dresajului zilnic intru sfintirea si onorarea unor Sfinte Canoane in care nu credem, dar in care ne infasuram Carnea marunt tocata pentru a face sa renasca suprema Arta Murata a eternei Sarmale.

Arta sociala ne invata la nesfarsit cum sa ingropam initiatic Varza Traditiei si cum sa renastem, adaptat la Iarna istoriei, ca vesnica Muratura. 

Text de Bogdan Ghiu

Alexandra Croitoru (n. 1975) este artist vizual si lucreaza in Bucuresti (RO). Intre 1993 si 1998 studiaza la Universitatea Nationala de Arte, Bucuresti; din 1999 preda la departamentul de Foto-Video al aceleiasi institutii; din 2010 cerceteaza mitul lui Brancusi in Romania in cadrul programului doctoral al Universitatii Nationale de Arte Bucuresti; din 2011 este co-curator al Salonului de proiecte, Bucuresti. 

Nu uita ca esti artist! 

5 octombrie – 10 noiembrie 2012

marti-vineri, 16.00-19.00

Galeria Plan B s-a mutat la parterul Fabricii de Pensule